Pedagogy from an artistic perspective

Pedagogy from an artistic perspective

merge and blur

To join and dissolved the boundary between pedagogy, teaching, life and art. Alone or in groups I attend peripheral artistic places to mix performance, art, education, and everyday life with various fictions and fantasies.

Micro och Fictio

Lectures and talksPosted by Fredric Gunve 23 Sep, 2012 12:37
Fictionalism and Microinstitutions,
workshop and lecture with Sinziana Ravini,
6 – 7 April, Konstfack, Stockholm


Fiktionalism och Mikroinstitutioner

2009, snart 2010. Framtiden är redan här.

Samtidskonsten brottas med en mängd möjligheter, vägar, varianter och versioner.
Är konsten objekt, gallerier, händelser, möten, institutioner, art brute, ett eget påhitt, rent, fint, fult eller bara fjantigt?

När är konsten (utställningen), NÄR VAR HUR ?

Det vita rummet är en lögn och fel. Den täcker och döljer alltid sin historia, den förstör och vägra se det som varit. Utifrån en farlig ide om det rena och obefläckade är tanken att det som visas upp ska få synas. Men inget syns. Bara döda händelser.

Att förhålla sig till sin praktik och passion:
Det holistiska och icke segregerade förhållningssättet till konst, liv, kreativitet.
Att öppna processer och skapa möjligheter

Vad är det som händer, är Internetkulturen en Pandoras box eller en fantastisk möjlighet till ett oanat paradis?


Dagens konstnärer måste navigera i en konstant pågående värld av möjligheter och val av system, konstnärliga världar, öppna och slutna universum.

Fredric Gunve och Sinziana Ravini presenterar ett föredrag och workshopsarbete om samtidskonstnärens möjligheter att bygga egna världar att utgå och arbeta konstnärligt ifrån.

”Vi lever sedan en tid tillbaka i en globaliserad masskultur som har fullt upp med att kolionisera människans inbillningskraft. Å andra sidan har fantasin aldrig varit en privat egendom utan en del i ett kollektiv medvetande som befinner sig i ständig expansion. Vi må äga rätten till våra tankar, men det är sällan helt fullt våra egna. Populärkulturen har liksom finkulturen en sak gemensamt – förmågan att innesluta eller utesluta individer ur leken. Ibland ändras spelreglerna och den som inte hänger med förvisas till glömskans sopberg. Men sopberg kan kan vara rika på information. Något som konstnärer vetat sedan länge. Det gäller bara att sätta ihop sin egna berättelse av de fragment som återstår och bejaka det faktum att man inte behöver vara sanningstrogen mot varken sig själv eller omvärlden.”

Fiktionalismens tidsålder, Sinziana Ravini, Hjärnstorm nr 94-95, s 6

Det här är en workshop och föredrag om nya och egna konstnärliga strategier.

Hur man som konstnär kan bygga upp en egen konstnärlig värld, som ger ett utrymme att verka och arbeta i utan att tvingas in i omgivningens specifika krav. Om nonsens, fiktionalism, relationella estetiska strategier, iscensättningar, deltagandekonst och hur man kan navigera i en värld full av möjligheter.
Vad är fiktionalism och vad är öppna kontra slutna universum som konstnärer ofta arbetar i; är två viktiga frågor som vi kommer att arbeta kring.

Sinziana Ravini och Fredric Gunve utgår i både workshopen och i föredrag utifrån egna erfarenheter och arbeten med mikroinstitutioner, konstnärliga strategier och fantasivärldar, både teoretiskt och praktiskt.

Workshopen baseras på diskussion och praktiskt arbete. En stor del kommer att kretsa kring studenternas idéer och uppfattningar om sina egna konstnärliga arbeten i relation till världen i och utanför skolan.